Getriggerd door een vraag

In een recente blog vond ik dit leuke plaatje en dacht; ‘wat kunnen we met deze data als we deze data kunnen ontsluiten en hierna analyseren?”.upswing_data_consumption6202

Bron: http://www.fastcompany.com/1502131/america-hungry-need-data

Ik heb er van wakker gelegen. Deze vraag, boem, crossed my mind en vervolgens nergens in een van die grijze hersencellen nog een klip en klaar antwoord kunnen vinden. Dan gaan die 3.6 zettabytes malen. Althans bij mij. Bij u ook?

Want waarom zouden we deze vraag stellen? Wat kunnen we met 4.5 uur televisie kijken, 2 uur interactie op de computer, 1.1 uur lezen, 5 uur luisteren naar de radio, 1.13 uur telefoneren en 5 uur verder vermaak in deze digitale wereld?

Ik denk met u mee. Een zoektocht. Ik start met televisie kijken. Niet dat ik per dag 4.5 uur televisie kijk. Ik kijk soms weken niets, veelal gevolg door een paar Netflix avondjes House of Cards, afgewisseld met een HBO marathonuitzending van Games of Thrones.

Maar toch. Stel. 4.5 uur per dag. Wat kunnen we analyseren?

Lijkt mijn onbewuste personage op dat van Frank Underwood? Geven mijn hersens een duidelijk signaal van goedkeuring Frank zijn ‘verdeel en heers strategie’ af? Vind ik Frank een held? En als ik naar Games of Thrones kijk, ben ik dan stiekem een ridder die trouw zweert aan ‘the wall’ en volg ik zonder twijfel de rest van mijn leven het celibaat?

Is er straks een algoritme dat onze onbewuste ‘voorkeuren’ of ‘aversie’s kan blootleggen door registraties van onze Netflix emoties te analyseren? Gaat dat iets zeggen over wie we écht zijn? Is daar straks een APP voor?

Ik denk verder en denk aan de telefoon. Mijn iphone6. Die twintig, dertig telefoontjes per dag. Die Whatsapps, de emails. Communicatie. Wat gebeurt er met deze kennis op dit moment in onze hersens. Slaan we elk telefoon gesprek letterlijk op? Kunnen we deze gesprekken ontsluiten en straks via een APP uitlezen in WORD. Kunnen we deleted ‘emails’ straks 1:1 terughalen? Wel handig. Gespreksverslagen3.0. Nog leuker, kunnen we straks op afstand gesprekken van anderen ontsluiten en digitaal uitschrijven? Creepy?

Ik weet het niet. Ik vind het spannend. Ik vind het een mooie vraag, een boeiende vraag en ik kan mij voorstellen dat ook u 3.6 aan zettabytes nu ook aan het werk zijn op zoek naar antwoorden.

Reacties welkom.

Pieter

Over pieterdekok

Trotse pa, Ondernemer, Registeraccountant, Founder partner bij Coney, data liefhebber, spreker, blogger, voormalig Tuacc.com aanjager, mee-denker, klankbord.
Dit bericht werd geplaatst in Big Data. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie