Deeleconomie was hip, nu nog steeds?

Ik zat deze week de documentaire “Off The Grid” uit 2012 te bekijken. Het voelde allemaal al heel gedateerd. U heeft deze documentaire wellicht ook gezien? Het is 2012, de crisis in de US is nog volop voelbaar. Mensen die succesvol waren slapen in tenten. Alles kwijt.

logogedeelddoorgroot-900x294Dat het zomaar weer kan gebeuren blijkt vandaag! De beurzen storten wereldwijd in, China was wellicht een ‘mooi economisch verhaal’, zoals ‘Imtech’ dat ook was. Maar toch, het voelt anders.

In de documentaire worden de eerste initiatieven rondom de deeleconomie uitgelegd. Alles draait in 2012 om delen, lokaal, duurzaamheid en zelfredzaamheid. De new New Economy. Met een olieprijs van onder de USD 40 nu lijken de duurzaamheid ambities verder weg dan ooit.

Wat is nu nog geen drie jaar over van de deeleconomie? Ik kijk dan in de eerste plaats naar mijn eigen gezin, naar mijn vrienden en naar wat ik zo verder in mijn omgeving zie gebeuren.

Heb ik een moestuin met mijn buren? Leen ik de auto van mijn buren? Leen ik gereedschap van mijn buren? Verhuur ik mijn huis? Ben ik überhaupt lokaal verbonden? Zijn mijn vrienden dat? Wat zou ik eigenlijk willen delen?

Ik lees uiteraard over leuke initiatieven als Snappcar en Mywheels. Over een hele groep websites waar je van alles kunt delen. Over huizen, over ruilen en delen, over vakanties. Ik lees over kamperen in de achtertuin van een wildvreemde, je auto parkeren bij een onbekende, geld lenen van vreemden, een ander je boodschappen laten doen.

Kortom, aan ideeën geen gebrek. Maar waar staan we nu eigenlijk?

Welke open data is voorhanden om de ‘deeleconomie’ zichtbaar te maken, een gezicht te geven. Ik zou het geweldig om een www.NLdeelt.nl website te starten in samenwerking met alle initiatieven en starten met ‘delen’ van actuele inzichten in Wie Wat deelt.

Hoeveel gedeelde auto’s rijden nu op de weg, hoeveel grasmaaiers zijn er geruild? Hoeveel huizen zijn afgelopen week geruild? Als ‘delen’ de drijfveer is achter al deze prachtige initiatieven dan moet het ook geen probleem zijn om het succes transparant te maken en te delen. Toch?

Wellicht dat we iets in gang kunnen zetten? Stel dat dit voor NL lukt, dan kunnen we dit groter maken en uitrollen. Voor we het weten hebben we een www.WORLDissharing.com.

Over pieterdekok

Trotse pa, Ondernemer, Registeraccountant, Founder partner bij Coney, data liefhebber, spreker, blogger, voormalig Tuacc.com aanjager, mee-denker, klankbord.
Dit bericht werd geplaatst in Big Data. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie