Business Social Media, er ontbreekt iets, het klopt niet

Business Social Media (B2B) lijkt wellicht wat anders dan ‘gewone’ Social Media. Echter, bedrijven communiceren niet met bedrijven, mensen communiceren met mensen.

Bij Coney hebben we in 2013 er uiteindelijk voor gekozen om met @ConeyDataDriven het bedrijf een plek te geven in het Business Social Media geweld. Voorheen was ConeyNL mijn persoonlijke account. Achter @ConeyDataDriven zitten nu mensen zoals Elliott en ondergetekende, maar het is @ConeyDataDriven dat zendt en ontvangt.

Ik zal eerlijk zijn, ik weet niet of de keuze juist was. Wij zijn geen Social Media experts, maar zijn wel altijd positief met deze ontwikkeling bezig geweest. De afweging om Coney op twitter ‘een gezicht’ te geven was een uitdaging, maar ik voorzie een nieuwe uitdaging: de hoeveelheid ruis sloopt business social media.

Als Coney posten we al jaren berichten op Linkedin en Twitter. Zo af en toe zelfs op Facebook. Leuke artikeltjes een Coney blog, zo af en toe een whitepaper of een linkje met een leuke foto. We willen een band opbouwen met Coney fans en professionals en ze laten kennismaken met onze Coney mindset. We vertellen een verhaal en we proberen een beetje voorop te lopen.

In 2010 waren we bijvoorbeeld de eerste met een vragenuur op Twitter rondom onze Accountancydienstverlening. Op LinkedIn en Twitter zie ik nu volksstammen worstelen met een plek vinden in de vluchtige virtuele wereld. Duizenden berichten, advertenties, linkjes en herhalingen van de herhaling. Eindeloos. Een stortvloed aan onzin, zin en geouwehoer.

Business Social Media op Facebook is ons betreft een moeilijk verhaal. Niet voor Starbucks & CO, maar veel bedrijven, waaronder Coney, blijft de interactie beperkt . Facebook is toch een beetje een platform om vakantiefoto’s up te loaden zodat opa en oma ook mee kunnen kijken.

Op mijn persoonlijke Linkedin tijdslijn post ik af en toe een hele concrete vraag rondom een ondernemersvraagstuk of post een blog. En ja, ik krijg daar prima feedback op. Met ruim 2000 business contacten mag dat uiteraard ook wel.

Op Twitter trekken we best wel wat mensen naar ons toe. Maar een interactie van zo 0.04%, resultaat van het gemiddeld aantal retweets of reacties af te zetten tegen aantal followers is niet bijster hoog ( we hebben het een paar maanden bijgehouden).

Natuurlijk, er zijn allemaal tooltjes om de ‘impact’ te meten, dat lijkt dan erg spannend, maar het blijft vluchtig en de vertaalslag naar ‘wat betekent dit dan concreet’ blijft lastig.

Wat af en toe nog wel werkt zijn de leuke B2B inhakers, inspelen op de actualiteit op gewoon een beetje brutaal zijn. Die actuele grappen zijn vaak heel even leuk, maar na 100 herhalingen slaat de verveling toe. Zelf posten we ook grappen en de anderen doen dit ook.

All1

Ik denk inmiddels dat we op het punt van massale verzadiging hebben bereikt. De berichtjes komen voorbij, je scant de headlines, maar nog zelden klik je door. Het lijkt wel of niemand gehinderd wordt om massaal te blijven posten? Tegen beter weten in?

Herkent u dit?

Iets klopt er niet (meer). Iets ontbreekt. Iets gaat er niet goed. Wat we nodig hebben is een “slimme knop” die ons gaat helpen, gaat leren om alleen berichten te delen, te posten, die positief kietelen, prikkelen en mensen doen uitnodigen tot interactie.

Een “slimme knop” die meedenkt of een bericht een publiek heeft, een knop die automatisch de context begrijpt van jouw bericht bijvoorbeeld automatisch linkt aan soortelijke berichten. Een knop die discussies in verbinding kan brengen, verhalen bij elkaar kan brengen en ruis gaat reduceren. Twitter is natuurlijk een prachtige bron aan informatie, maar de overload, zelf als je werkt met #filters, het blijft een spaghetti bak aan informatie,

Wat we nu krijgen zijn tweets in onze time-line van mensen die we niet volgen maar waarvan Twitter denkt dat we dit leuk vinden. Facebook doet al iets soortgelijks. Het zijn kleine stapjes vooruit, ik ben benieuwd.

LinkedIn lijkt juist de ruisfactor te willen vergroten. Wie heeft welke skills en beveelt wie aan begint circusachtige vormen aan te nemen.

De vraag voor mij, voor u als mede ondernemer, “what is next?”.

Ik zie twee scenario’s. De stroom aan ruis sloopt de hele ontwikkeling en binnen twee jaar is Business Social Media zo dood als een pier. In een tweede scenario komen next generation algoritmes die Storytelling en Leadgeneratie (we doen het niet voor niets) op een positieve manier aan elkaar koppelen.

Wat denkt u?

Ik blijf het volgen.

Over pieterdekok

Trotse pa, Ondernemer, Registeraccountant, Founder partner bij Coney, data liefhebber, spreker, blogger, voormalig Tuacc.com aanjager, mee-denker, klankbord.
Dit bericht werd geplaatst in Other en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie