Hoe disruptive is zakelijk BV Nederland?

Dan heb je mooie serie op Accountant.nl over vernieuwing, op persoonlijke titel een weblog ItIsAllAboutData en zou je dus verwachten dat je elke week, of minstens elke maand een zeer inspirerende blog kunt produceren over de kracht van technology en data!

Op zich moet dit ook geen probleem zijn. Er zijn zoveel inspirerende ontwikkelingen gaande. De Big Data Hype is net voorbij, maar real-time analytics is alweer next en de blockchain wordt het buzzword van 2016. Het is zo’n  buzzword dat ik er nu even geen blog aan waag. Ik vind het  persoonlijk een van de spannendste ontwikkelingen van de afgelopen vijftien jaar.

Ter stimulatie van mijn brein ontvang ik maandelijks via Pulse, Google Alerts, Twitter, Yammer, maande nieuwsbrieven (Revue) en good old e-mail tientallen artikelen waarin data-analyse, process discovery, vaak de sleutel zijn naar een betere dienst, een interessant product, een ander verdienmodel, een betere manier van geneeskunde of marketing (om maar even twee uitersten te noemen).

Aan de andere kant, maar wellicht is dat slechts een heel persoonlijke observatie, heb ik het idee dat steeds meer mensen steeds minder interesse hebben in ‘disruptie-geroeptoeter’ (hoewel de disruptie-hype-cycle nu super hoog schijnt te zijn), nieuwe technologie en de volgende Uber of iets dergelijks.

Een zelfrijdende (Google) auto (leuk), een nog snellere iPad (ook leuk), zelf je eigen gezonde (of ongezonde) leefstijl vanuit dertig invalshoeken meten (bijna irritant), een nog leukere 3D-map en TomTom-achtige oplossingen, denk aan Waze (handig). Prima, maar worden we er echt gelukkiger van?

‘Ik zie en lees om mijn heen het plezier van mensen in wat sommigen noemen #simplelife.’

Ik zie en lees om mijn heen het plezier van mensen in wat sommigen noemen #simplelife: het samen eten koken, bordspelletjes met de kinderen, oude auto’s opknappen, met de hond aan de wandel en weet ik waar u allemaal echt gelukkig van wordt.

Moet het allemaal nog sneller, nog meer techno, nog meer data driven?

Als wij dit niet langer heel erg belangrijk vinden, noem het ‘in ons dagelijkse leven’, wat betekent dit dan voor het data driven drive mindset in de business analytics & assurance-wereld, waarin ondernemingen nieuwe verdienmodellen bouwen, risico’s bewaken, interne beheersing organiseren, fouten onderzoeken en transparant en auditors en risk professionals met audits toetsen hoe bedrijven beslissingen nemen, ondernemen, bedrijfsprocessen verbeteren, of waar ?

Hoe disruptive is het gehele BV Nederland Aanstuur Model nu eigenlijk? Kranten staan dagelijks vol met rampspoed, failliessementen, fraudes, drama’s.

Ik heb er over nagedacht, maar ik heb daar nog geen duidelijk antwoord kunnen vinden. Op basis van mijn dagelijkse observaties, zijn de meeste ondernemingen om mij heen een groot deel van hun tijd bezig in het ‘nu’. Nu goed doen wat nu kan. Niet heel advanced, erg disruptive, maar ook niet erg achterhaald.

‘Slechts een beperkt deel van de tijd wordt besteed aan het wat ik noem actief vooruit kijken.’

Slechts een beperkt deel van de tijd wordt besteed aan het wat ik noem actief vooruit kijken, nieuwe technieken onderzoeken, events bezoeken, meedoen aan Meetups en praten met technologypartners. Uitzonderingen bevestigen de regel.

In 1982 schreef IBM een mooi stuk over continuous business monitoring… Het is zo lang geleden dat Google het niet eens meer kan vinden. Het staat nog wel ergens op mijn harde schijf.

Natuurlijk gaat bij veel ondernemingen de vernieuwing door, bijna ongemerkt. Het is een veelal aaneenschakeling van kleine stapjes.

Maar is mijn observatie terecht dat het in theorie sneller kan? Is er bij ondernemingen sprake van een bijna onzichtbare handrem als het gaat om de stap van ad hoc naar continuous business monitoring? Is er ook zo iets als een hang naar Simple Business Life? Sturen, bijsturen, interne beheersing op het gemak?

Geldt dat ook voor de bredere business monitoring & audit community? Is dit heel erg?

Ik hoor het graag. Dan kunnen we hier in 2016 nog eens verder over sparren.  Ik ga de komende weken kijken of er nieuwe ontwikkelingen voorbij komen die  ik interessant genoeg vind om met u te delen.

Pieter

Over pieterdekok

Trotse pa, Ondernemer, Registeraccountant, Founder partner bij Coney, data liefhebber, spreker, blogger, voormalig Tuacc.com aanjager, mee-denker, klankbord.
Dit bericht werd geplaatst in Auditing, Big Data, Predictive Analytics. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie