Storyteller

Het innovatielandschap.

Knibbel knabbel knuisje, wie snoept daar aan mijn huisje? De angst regeert. Nieuwe toetreders bonken hard op de deur. Of juist niet. Er is juist sprake van een enorme ondernemersgeest die door Accountancyland waait en innovatie aanjaagt? Of is er sprake van nieuw moreel besef, hoge ambities voor een heuse kwaliteitsslag, ondersteund door nieuwe technologie.

De robuuste controle accountants lijken allemaal op zoek naar de nieuwe heilige graal. Een sexy mix van Big Data, Continuous Audits, Smart Analytics en dit alles zo goedkoop en effectief mogelijk.

MKB accountants zijn inmiddels langzaam geestelijk voorbereid op de rol van De Adviseur van de MKB Ondernemer. Wat die precies inhoudt lijkt niet relevant. Overigens is er naar mijn mening niets mis met de Accountant als de Accountant.

Met een dikke knipoog, het roeptoeteren voorbij, ik heb in ieder geval mijn glazen bol al geblogd.

Verhaallijnen.

Maar dan even in het nu. Om mij heen zie ik een aantal verhaallijnen zich ontwikkelen.

De liefhebbers. Waaronder mijzelf en gelukkig een hoop meer. Niet gehinderd door al te veel hele harde netto winst ratio’s, maar wat vriendelijk, ontdekkend ondernemen op basis van beleving, data en technologie. Vooral leuke dingen doen voor klanten.

Druk bezig groep. Heel veel kantoren die één-twee-drie leuke innovaties in de lucht krijgen, houden, onderhouden en succesvol zijn.

Daar staat tegenover dat ik accountantskantoren zie die volledig het spoor bijster zijn. Aan licenties, portals, kabels en clouds hebben ze geen gebrek. Aan antwoorden op de vraag ‘ hoe nu verder?’ wel.

Een laatste categorie, ze bestaan, die doen helemaal niets. Wel zo gemakkelijk.

Terug naar innovatie.

Zijn we nu eigenlijk wel aan het innoveren? Wat is dan zo top 5 aan innovaties uit de afgelopen pak ‘m beet 10 jaar? Data-analyse is uit 1987, heel veel data analyseren uit 1996 (dat noemen we nu plots BigData), in de cloud boekhouden is nu ook niet echt ‘blue ocean’. Process Mining? Wat zegt u? Nooit van gehoord? Komt nog.

Ik zit hier een beetje te tikken, mij voor te bereiden op 26 juni, het Tuacc Meets Ondernemers en Financials Event en vraag mij dus serieus af : wat zijn nu echt de drivers voor innovatie in Accountancyland? Is er überhaupt een drive tot innovatie? En als we al zouden innoveren, voor wie doen we dat dan eigenlijk? Voor onszelf, of de klant, de gemoedelijke gemeenschap rondom onze klanten of nog breder, we innoveren voor het maatschappelijk verkeer? En moet innovatie nu alleen maar betrekking hebben op techniek. What about the people? Wat gebeurt er om eens heen. Hebben we daar al over nagedacht?

U denkt, die Pieter de Kok is toch zo bijdehand, die weet dat toch allemaal wel. Ik zal eerlijk zijn. Ik heb werkelijk geen idee (meer). Mijn story is ook maar spontaan begonnen, ik ben nog niet uitverteld, maar zou graag uw mening horen.

images

Wat ik wel weet: zonder verbinding geen innovatie, zonder spiegelen geen reflectie. Wij accountants moeten niet meer met elkaar praten, maar met de wereld om ons heen.

Ofwel, ik had dit stukje ook kunnen beginnen met deze oproep: komt u nu gewoon even langs de Tuacc op 26e juni. Neem een ondernemer mee, een DGA, een FD, een CFO, mensen met die de passie voor ons mooiste vak delen. 12:00 uur, Amsterdam. Aanmelden kan (nog) hier. Circa 30 mensen gingen u voor.

Over pieterdekok

Trotse pa, Ondernemer, Registeraccountant, Founder partner bij Coney, data liefhebber, spreker, blogger, voormalig Tuacc.com aanjager, mee-denker, klankbord.
Dit bericht werd geplaatst in Other en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie