Religie is toch wat anders dan passie?

Onder religie (van het Latijn religio, zie verder Etymologie) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat.

“Pieter, je pleidooi klinkt bijna als een religie”.

Ik heb de afgelopen drie jaar actief meegedaan in het debat over de veranderingen in het accountantslandschap en bijhorende verbeteringen die mogelijk zijn. Ik heb in menig zaaltje collega’s, andere professionals, commissarissen, ondernemers en studenten mogen vragen mee te denken over de noodzakelijke veranderingen.

Afgelopen donderdag 10 oktober was ik in Tilburg te gast bij het Accounting Insight event van Asset. Een zeer professioneel georganiseerd event. Waarvoor hierbij mijn hulde en dank. Het lag zeker niet aan de organisatie.

Om circa 21:00 mocht ik na een van mijn helden Hans Verkruijssen een lezing geven over de vraag of de Future Role of the Auditor gaat veranderen. Na mij sprak mijn voormalig Tuacc maatje Tom Ooms over het Accountancyonderwijs.

Voormalig, omdat we met Tuacc2.0 niet meer debatteren over de Grote Thema’s des Accountancy maar zijn doorontwikkeld tot een mini InnovatieLab. Nieuwe ideeën omzetten in  Accountancy (verbeter)producten.

Ik was niet in vorm die avond.

Ik had die dag al 6 meetings gehad. Drie ervan gingen impliciet ook al over de vraag of de Rol van de Controle Accountant zou veranderen. Het was verkeerschaos rondom Rotterdam  richting Tilburg en die avond ervoor had ik slechts 5 uur geslapen omdat mijn dochtertje van twee voor nachtburgemeester solliciteert.

Om 21:05 klom ik het podium op en verkondigde ruim 200 Master Accountancy studenten met een glimlach in mijn steenkolen Engels; ‘I am here complete out of my comfortzone’.

Ik mocht immers niet over mijn stokpaardjes Technology & Data praten en ook niet over mijn andere hobby: start van een TopGun Accountant3.0 opleiding. Het ging om de Changing Role van de Accountant. En eigenlijk had ik daar niet zo heel veel over te zeggen.

In mijn voorbereiding dacht ik deze presentatie (oorspronkelijk 15 minuten, later uitgebreid tot 30 minuten) zelfs nog af te kunnen doen met één slide: “NO CHANGE NEEDED”.

Ik heb er uiteindelijk toch nog wat slides aan vast geknoopt, maar mijn boodschap was het zelfde: we moeten gewoon (gaan) doen waarvoor we als controlerend accountant op aarde zijn: vertrouwensman van het maatschappelijk verkeer zijn.

Niet meer, niet minder. En ja, dat kan en moet in een 1.0, in een 2.0  en ook in een 3.0 setting.

Na een paar minuten zakte de moed mij in mijn schoenen. Ik voelde te weinig verbinding met de zaal.

Mijn gebrek aan vorm deed mij pijn. De teleurstelling dat van de 200 aanwezige studenten er maximaal 10 een hand op staken bij de vraag of ze Accountant.nl lezen, de discussies volgen, kon ik niet verbergen.

Dat bijna niemand zich nog echt had afgevraagd; “Waarom wordt jij accountant” , “Ben jij klaar voor die vertrouwensrol” was ook pijnlijk.

Donderdagavond in Tilburg. Ik had het warm, ik had dorst en ik was moe. Ik ratelde wat door over passie, liefde, uit je hart en kwaliteit van ons werk.

Mijn iphone trilde: 21:35. Tijd om af te ronden. In een flits realiseerde ik mij dat dit wellicht een van mijn slechtste presentaties ooit was.

Tijd voor vragen uit de zaal.

“Pieter, je pleidooi klinkt bijna als een religie”.

Uiteindelijk viel ik om 01:30 in slaap en droomde ik over de vraag wie die Hogere Macht in Accountantsland is. Heeft u suggestie, dan hoor ik het graag.

Presentatie kunt u hier downloaden.

Over pieterdekok

Trotse pa, Ondernemer, Registeraccountant, Founder partner bij Coney, data liefhebber, spreker, blogger, voormalig Tuacc.com aanjager, mee-denker, klankbord.
Dit bericht werd geplaatst in Auditing en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Religie is toch wat anders dan passie?

  1. Rob Jacobs zegt:

    Pieter , hulde voor deze eerlijke reflectie op jouw optreden in Tilburg. Chapeau voor de openheid!

  2. Wouter Passtoors zegt:

    Pieter, ik heb toch genoten van je presentatie! Bedankt voor de medewerking, we vonden het een super evenement!
    Wat betreft je visie op de houding van hedendaagse studenten, de boodschap is overgekomen! Bij deze de eerste bijdrage aan het debatteren 😉

  3. pieterdekok zegt:

    Beste Rob en Wouter, dank voor jullie vriendelijke woorden! Dat het debat maar gevoerd mag blijven worden! In dat licht zie ook deze link: http://www.accountant.nl/Accountant/Nieuws/Lunchdebat+Accountantsdag+Uitmelken+en+rijp+voor+.aspx

Plaats een reactie