De verbindende schakel is data!

Lezingen geven is af en toe inspirerend en leuk om te doen. De mate van inspiratie valt of staat wel met het publiek en de interactie. Zo 10-15 keer per jaar spring ik het podium op. In topjaar 2011 was dit ruim 45 keer, maar toen had ik een missie met Tuacc.

Ik krijg regelmatig de vraag of ik het nog ‘leuk’ vind. Ik kijk dan altijd wat verwonderd. Iets leuk vinden is een breed begrip. ‘Vindt u het nog leuk?’ is een natuurlijke tegenvraag. Vaak volgt een stilte van 10 seconden.

Natuurlijk is het leuk om met je vak bezig te zijn. Om te luisteren, te leren en proberen een bijdrage te leveren aan het ‘vooruit’. Hoewel ik ben opgeleid tot registeraccountant, voel ik mij tegenwoordig meer ‘data liefhebber’. Ik zie overal kansen en spreek veel mensen die het enthousiasme rondom de kracht van data-analytics delen. Binnen het domein van Audit (voor degenen die niet in dit domein opereren, dit is waar wettelijke controles rondom een jaarrekening plaatsvinden) is veel vraag naar ‘wat is de toekomst’.

Afgelopen week mocht ik een lezing geven The Audit Universe en Future of Auditing op de TU Eindhoven. Ik hoor graag wat u ervan vindt! Gepleit voor o.a. vergaande gamification in het Accountancyonderwijs en het oprichten van brede kennisgroep rondom Petri netten, process mining en Starreveld3.0. Het Accountancylab gaat er vast en zeker komen.

Deze maand verschijnt er ook een prachtig artikel Process Mining voor Auditors in het blad Informatie. Samen geschreven met collega Angelique Koopman. Eerder dit jaar met elkaar het stuk SBR: The Road to Happy Land geschreven. En de afgelopen dagen is het Tuacc initiatief IT Auditing in MKB in boekvorm verschenen! Natuurlijk is dit leuk!

Maar punt wat ik wil maken is dat ik nog nergens heb uitgesproken dat het zomaar kan zijn dat in de toekomst een aantal vakgebieden in elkaar gaan overlopen. De beschikbaarheid van data, de toenemende kwaliteit van data, de verschrikkelijke rekenkracht om van data informatie te maken zijn ingrediënten voor een mengelmoes van nieuwe vakgebieden.

Banken die accountantskantoren worden, accountantskantoren die verzekeraars worden, tandartsen die huisartsen worden, advocaten die forensische experts worden. Reisbureaus die zorgverleners worden. Denkt u er eens over na.

Kennis is snel uitwisselbaar, publiek is rechtstreeks benaderbaar, publiek staat altijd open voor nieuwe initiatieven, publiek waardeert kwaliteit en prijs. De verbindende schakel is data. Data om nieuwe diensten te ontwikkelen en af te stemmen op de (steeds veranderende) behoefte van de consument. Wie daar met data voor verbinding en innovatie kan zorgen is de ondernemer van de toekomst.

Pieter

Over pieterdekok

Trotse pa, Ondernemer, Registeraccountant, Founder partner bij Coney, data liefhebber, spreker, blogger, voormalig Tuacc.com aanjager, mee-denker, klankbord.
Dit bericht werd geplaatst in Auditing, Big Data en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie